Dublu standard: Fanta noastră nu-i ca Fanta lor! Nici ciocolata noastră nu e ca în Vest!

În urmă cu mulți ani, când auzeam pe cineva prin străinătate că zice “parcă bautura asta e mai bună aici” sau “produsul ăsta e mult mai bun decât ăla care se găsește la noi” trepidam de dorința de a-i spune omului că-i un prefăcut, ieșit și el în lumea civilizată, căruia i se pare că totul e altfel “la ei”! M-am înșelat, recunosc!

După dublu standard din România și din Vest (arătat într-o excelentă campanie de Pro tv) la parfumuri, detergenți, pasta de dinți și creme de protecție solară, aflăm că există diferențe chiar și la dulciuri și la băuturi răcoritoare! O demonstrează acum InfoCons, o Asociație pentru Protecția Consumatorilor, care a făcut un studiu cu privire la existența standardului dublu de calitate între produsele comercializate în România și aceleași produse comercializate în alte țări.

În urma studiului, au fost identificate două produse cu diferențe în lista de ingrediente și valori nutriționale, respectiv Fanta Portocale – Băutura răcoritoare carbogazoasă cu suc de portocale și Milka –  Ciocolata cu lapte.

Fanta de portocale a fost analizată în trei țări și au fost sesizate diferențe cu privire la conținutul de suc de fructe:

  • România: minimum 5% suc de portocale, din concentrat
  • Marea Britanie: 3.7% suc de portocale și 1.7% suc de citrice, din concentrat
  • Spania: 8% suc de portocale, din concentrat.

Ciocolata pare mai bună “la ei”! Milka Ciocolata cu lapte alpin are mai mulți aditivi alimentari în România în comparație cu aceeași ciocolată vândută în Spania. La ciocolata din România a fost adăugat suplimentar, pe lângă lecitina din soia, aditivul Poliglicerol (E476), acesta având rolul de a înlocui parțial „untul de cacao”, un ingredient de calitate superioară, mai costisitor, așadar.

Cele două produse, chiar dacă aduc același aport caloric, 530kCal/100g, prezintă mici diferențe în ceea ce privește conținutul de nutrienți. Constatăm astfel că, deși conținutul de grăsimi este mai mic în cazul produsului găsit pe piața din România, respectiv 29g/100g, comparativ cu 29.5g/100g ce se regăsesc în produsul din Spania, acesta ascunde în fapt o cantitate mai mare de grăsimi saturate, respectiv 18g/100g, comparativ cu 17.5g/100g. Făcând diferenta, reiese un conținut diminuat al grasimilor bune din produsul comercializat în România, respectiv 11g/100g, față de produsul echivalent din Spania (12g/100g). Diferențe pot fi sesizate și în ceea ce privește conținutul de glucide (mai mare la produsul comercializat în România), de proteine (mai mic la produsul comercializat în România) și sare (mai mic la produsul comercializat în România) – arată studiul InfoCons.

Pentru că sunt îndoilei serioase cu privire la alimente, la Ministerul Agriculturii este o anchetă în curs care analizează 175 de sortimente din carne, lapte, conserve de peste, miere, dar și legume și fructe.

Petre Daia, Ministrul Agriculturii, spunea la începutul anului (pentru Agerpres): “Am discutat cu colegii de la ANPC, ANSVSA să vedem cum, concret, depistăm, dacă este cazul, situația dublului standard. Aici trebuie să fim, pe de o parte, și echilibrați în afirmații și extrem de atenți la ce se întâmplă pe piață. Motiv pentru care un colectiv de la Ministerul Agriculturii, ANSVSA și ANPC își stabilesc modul de lucru concret pentru a depista dacă există o astfel de situație în România. Până atunci ne rezervăm dreptul să ne organizăm, să analizăm și, în condițiile în care găsim situații în realitate, le vom anunța”. N-a anunțat nimic până acum! Dar autoritatile de la noi nu au puterea de a lua nicio măsură în privinta dublului standard.

Ungaria, Slovacia, Polonia, Cehia au cerut deja Uniunii Europene să nu le mai permită producătorilor să vândă alimente de calitate mai slabă în ţările lor decât în Occident. Singurele aspecte asupra cărora pot avea control autoritățile sunt siguranţa alimentelor şi măsura în care ingredientele sunt trecute şi pe etichetă. Restul ţine de piaţă, ține de ce vrea clientul să cumpere şi la ce preţ! E o piata europeană liberă, în care doar Măria Sa consumatorul poate dicta succesul unor produse cu calități diferite.

„Ne deranjează că nu se respectă ideea de egalitate în drepturi şi în produse. Comisia Europeană şi Parlamentul European trebuie să facă o standardizare a aceluiaşi produs. Nu discutăm de sancţiuni pentru industrie, dar acelaşi brand trebuie să fie identic fie că este comercializat în Franţa, în Spania sau în România”, a declarat, pentru Adevărul, Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons.

Așa că… rămânem cu informația și cu frustrarea!

foto:capital.ro

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.